Zde může být vaše reklama.
Sobota 20.4.
Svátek má Marcela
Menu

Karlovarská hromadná doprava bude efektivnější

Karlovarská hromadná doprava bude efektivnější

foto: Matehromaduduvodu.cz

19. 02. 2020 - 11:00

Městská hromadná doprava v Karlových Varech vyjede 1. března podle nových jízdních řádů. Jejich úprava reflektuje potřebu zajistit efektivnější provoz, návaznost spojů a lepší obslužnost frekventovaných lokalit. Některé minimálně využívané spoje budou zrušeny, naopak přibydou nové. Několik linek částečně změní trasu. Na základě žádostí obyvatel bude obsluhována lokalita Dolní Kamenné a Starou Roli s Tržnicí propojí rychlíkový spoj. Úprava jízdních řádů bude mít také pozitivní dopad na dopravní zátěž v exponovaných lokalitách. Sníží se počet průjezdů autobusů v ulicích Sokolovská a Plzeňská, kde pravidelně dochází k dopravním zácpám a následnému zpoždění linek MHD.

„Při úpravě jízdních řádů jsme vycházeli z podrobných statistik jednotlivých spojů a linek a také z požadavků cestujících na vzájemnou provázanost spojů. Reagovali jsme také na kritiku takzvaných vláčků, tedy řetězení spojů jedoucích stejným směrem v několikaminutovém sledu. A samozřejmě jsme zohlednili nutnost zajistit lepší efektivitu dopravní obslužnosti města. Od března tak budou sjednoceny intervaly na páteřních linkách, což přinese oproti současnému stavu pravidelnější rozložení autobusů do jednotlivých směrů. Na většině linek sice interval prodlužujeme, ale díky rozložení se, zejména v lokalitách, kde jezdí alespoň dvě linky, doba čekání zkrátí,“ shrnuje důvody změn Lukáš Siřínek, místopředseda představenstva pověřený řízením Dopravního podniku Karlovy Vary.

„Optimalizace městské hromadné dopravy byla nutná. Naposledy proběhla v roce 1999 a od té doby se změnily potřeby obslužnosti města a také vytížitelnost spojů. Nové jízdní řády a s nimi spojená opatření mají jasný cíl – zefektivnit městskou hromadnou dopravu jako celek a držet se její podstaty, tedy nesuplovat individuální dopravu, jak se často stávalo. Provoz spojů, které využívají tři cestující nebo mají průměrnou obsazenost 1,36 cestujícího, není efektivní. Takové linky neplní charakter veřejné dopravy a z tohoto důvodu budou rušeny. Dopravní podnik bude samozřejmě všechny úpravy a změny sledovat, vyhodnocovat a na případné nedokonalosti reagovat,“ vysvětluje 1. náměstek primátorky města Tomáš Trtek.

Jízdní řády jsou dostupné na webu Dopravního podniku Karlovy Vary (www.dpkv.cz). V tištěné podobě budou k zakoupení od 20. února v Předprodejní kanceláři v Zeyerově ulici.

DPKV vypraví denně zhruba 950 spojů, což je oproti loňskému roku ponížení o 99 spojů. V rámci města zajistí obslužnost v objemu zhruba 2,1 milionu kilometrů. Nájezd kilometrů se oproti roku 2019 snižuje o 295 tisíc za rok. Plánovaný dopravní výkon stále řadí Karlovy Vary na přední místa v obslužnosti měst se zhruba 50 tisíci obyvateli. V přepočtu najetých kilometrů na jednoho obyvatele je karlovarská MHD na úrovni devadesátitisícových měst. Navíc dopravu zajišťuje ze 100 procent nízkopodlažními autobusy, jejichž průměrné stáří je 6,5 roku. (Jedná se o 3. – 4. nejmladší vozový park v České republice.) Městská hromadná doprava v Karlových Varech je řízena moderním inteligentním dispečinkem, cestující mají k dispozici dopravní portál s on-line informacemi o pohybu autobusů po městě a odjezdech spojů ze zastávek.

Od 1. března budou omezeny nebo zrušeny málo využívané spoje, zejména o víkendech a prázdninách. Základním intervalem na páteřových linkách bude v pracovní dny 24 minut ve špičce a 30 minut mimo dopravní špičku. O víkendech bude mimo špičku základní interval 40 minut. Na větším počtu linek bude zaveden prázdninový provoz. Školní spoje zůstávají bez zásadních změn.

Výhodou nových jízdních řádů je pravidelný takt páteřních linek a rovnoměrné nasazení různých spojů obsluhujících stejnou nebo podobnou trasu. Na některých linkách se sníží počty přestupů. Nově bude obsluhována obchodní lokalita na Dolní Kamenné, přibydou spoje na Dolní nádraží, posílena bude obsluha městské části Tuhnice, větší počet autobusů bude zajíždět na hlavní uzel u Tržnice.

Další články